Påska 2017

Hei, kjære venner!

Nå er det endelig påskeferie. Ferie for meg er selvfølgelig ensbetydende med feriedagbok. Ikke i alle ferier, nei. Du tenker kanskje: “du skrev da ingen dagbok i jula, din tulling”. Nei, jeg gjorde ikke det. Jula er en litt for hektisk ferie for den slags. Påska derimot. Der har jeg et hav av tid. Jeg kommer tilbake til hvordan dagboka skal bli denne gangen.

Jeg har aldri hatt en fast påsketradisjon. Da jeg var bitteliten var vi på hytta. Der gikk vi på ski og akte i bakken. Idyllen tok slutt da foreldrene mine skilte lag, og det ble bestemt at vi skulle feire påska hos pappa og jula hos mamma. Pappa bodde i storby, så det ble storbypåske på oss resten av barndommen. Det var jo vel og bra det. Problemet oppsto ikke før jeg ble voksen, og ikke hadde noe påsketradisjon som jeg kunne føre videre. Det kunne blitt storbypåske, selvfølgelig, men det var ikke det jeg hadde lyst til. Jeg har heller ikke klart å lage noe ny tradisjon i ettertid. Jeg vet faktisk aldri hva jeg skal gjøre i påska. Jeg hater påska litt, når jeg tenker etter. Ja, det gjør jeg sannelig. Hva skal man egentlig gjøre i påska når man ikke har egen hytte? Man kan jo for eksempel dra på besøk til andre sine hytter. Det er jo koselig i en dag, eller to. Man kan være hjemme å ha bypåske også. Men det er jo ikke noe annerledes enn å ha et byliv egentlig. Den eneste forskjellen er at man kanskje tenner litt flere stearinlys, og ser litt mer på tv. Kanskje man strikker litt ekstra intenst også i den perioden.

Nå har det seg sånn at jeg har barnefri annenhver påske i tillegg. Det har jeg hatt denne påska. Når jeg har barn hjemme, så gjør jeg i det minste en innsats for å lage litt påskestemning. Vi tar oss en tur i lysløypa. Kanskje en tur på kino. Denne påska, derimot, bestemte jeg meg for å ha fokus på øl. Alkoholfritt sådan. Jeg kjøpte inn et assortert utvalg på Coop Extra. Jeg var ikke klar over hvor mye forskjellig de hadde der.


Denne påska skulle jeg altså bli ølanmelder. Feriedagboka mi skulle bygges rundt det. Jeg var litt usikker på hvilke kriterier man anmelder øl ut fra. Jeg har faktisk ikke for vane å lese ølanmeldelser. Siden det var påske ville jeg sette kriteriene i et påskefokus. Jeg hadde laget noen foreløpige kriterier som smak, påskestemning, kosefaktor og terningkast, men det ble litt kjedelig. Derfor spurte jeg noen av leserne mine om hjelp. Kriteriene ble til slutt disse:
Smak
Påskestemning
Påskefarge
Lukt
Ettersmak
Kosefaktor
Kan nytes med
Ble nytt med
Virkning
Kulhetsgrad
Yolo
Burde jeg heller tatt et glass vin?
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den?
“I can’t believe it’s not alcohol”

Her er anmeldelsene:

Munkholm Bayer

Onsdag, før skjærtorsdag, innledet jeg påskeferien med å legge meg i badekaret med en Munkholm Bayer. Jeg ble ærlig talt helt fra meg av glede da jeg oppdaget at det fantes. Jeg befinner meg for tiden i en situasjon der det ikke er helt innafor å drikke alkohol. Jeg elsker mørkt øl, og har de siste seks månedene cravet det noe voldsomt. Da var gleden stor da den sto der og lyste mot meg i hylla. Jeg lagde en liten scene inne i butikken der jeg ropte på mannen min, som sto i voksenhylla og plukket ut det han skulle ha i påskeegget. Han kom løpende i full forskrekkelse, med panikk i øynene. “Neida, kjære, vannet har ikke gått”, sa jeg “men jeg fant Bayer. Se!” Han ble veldig glad på mine vegne.

Anmeldelse:
Smak: Nydelig! Nesten som vanlig Bayer. Nå husker jeg ikke helt eksakt hvordan det smaker, men jeg tror det er ganske likt. Mannen sier at han er enig: “Den hadde Bayer-præg, kan du si!”
Påskestemning: Nesten! Det var tross alt ikke påske riktig enda.
Påskefarge: Er ikke det gult? Den var ikke gul, men brun. Hvis man legger godviljen til, så er det litt gult på boksen. Så svaret er ja!
Lukt: Jeg glemte å lukte på den. 
Ettersmak: God! 
Kosefaktor: Veldig høy. Jeg lå vel i badekaret i to timer, og ølla varte like lenge. Dette var en halvliter, og jeg er rimelig billig i drift.
Kan nytes med: Alt egentlig. 
Ble nytt med: Godt selskap av min mann. Han satt på toalettet og “snakket” med meg under seansen. Han sier ikke så mye under disse seansene. Han er en god lytter.
Virkning: Jeg følte meg digg!
Kulhetsgrad: Bayer er definitivt kulere enn mange andre øl. 
Yolo: lol
Burde jeg heller tatt et glass vin? Nei!
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den? Veldig lav.
“I can’t believe it’s not alcohol”: In deed!

Terningkast: 6


Estrella

Skjærtorsdag tok vi turen opp til Dividalen for å jakte etter litt påskestemning. Det er en to timers kjøretur fra Tromsø. Jeg sier nordover, men mannen sier sørøstover. “Whattevva-over!” sier nå jeg. Det var nydelig sol hele veien, og jeg må si at påskestemninga begynte å sige inn. Det ble enda bedre etter at jeg fikk vasket måsebæsjen fra passasjervinduet, da vi kom til Vollan. Idyllen fortsatte. Helt til vi tok av mot Målselv. Der endret kjøreforholdene seg betraktelig. Det var mannen som kjørte, mens jeg satt i passasjersetet og holdt meg fast. Jeg fikk flasback til den gangen familien kjørte på ferie til Murmansk i 2004. Der var veien like humpete. Da var jeg også i samme omstendigheter. Hvis jeg ikke husker feil, så finnes det et kjerringråd som går noe sånt som at hvis du vil få fart på sakene, så kan du kjøre på en humpete vei. For min del er det altfor tidlig, så vi måtte kjøre i 30km/t hele veien, men jeg kan varmt anbefale det for de som er på overtid. Da vi endelig kom fram til hytta kunne jeg sette meg ned i solveggen. Jeg åpnet en Estrella, og med det var påskeferien offisielt i gang!

 

Anmeldelse:
Smak: Nytelig!
Påskestemning: Omstendighetene tatt i betraktning, var den upåklagelig.
Påskefarge: Hvis rød er en påskefarge, så er den godkjent. Jeg velger å anmelde fargen på innpakninga, da jeg som oftest konsumerer øl gjennom den. 
Lukt: Litt rar faktisk. Smaken var bedre enn lukta.
Ettersmak: Alkoholfri øl levner egentlig litt mindre ettersmak, synes jeg. Denne var intet unntak.
Kosefaktor: Høy! Jeg koste meg så mye at jeg sovnet.
Kan nytes med: Det meste, vil jeg tro.
Ble nytt med: Sol og en høneblund.
Virkning: Jeg ble trøtt. Usikkert om det var Estrellaen, sola eller min foregående nærfødselopplevelse.
Kulhetsgrad: Mucho! 
Yolo: 😎
Burde jeg heller tatt et glass vin? Nei!
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den? Kanskje litt større enn med Bayeren.
“I can’t believe it’s not alcohol”: Ja, faktisk her også.

Terningkast: 4


Clausthaler Pale Lager

Senere på Skjærtorsdag konsumerte jeg en av mine favoritter. Derfor må jeg bare beklage min forutinntatte partiskhet. Denne har jeg hatt i kjøleskapet mang en lørdag. Faktisk ikke bare de siste månedene. Jeg er egentlig fan av alkoholfritt øl uansett hvilke omstendigheter jeg befinner meg i. Kall meg fisefin, men jeg liker å ha kontroll over alle sansene mine, med mindre jeg ikke har ansvar for noe annet, eller andre, enn meg selv.

Som påsketradisjonsløs finnmarking kunne jeg ikke tilbringt Skjærtorsdag i et bedre selskap enn med yndlingsnordtromsingen min, med familie. Der er alltid stemninga på topp. Vi var blant annet ute i sola, og inne i sofaen med påskeegg og et psykt spill som heter Bohnanza. Jeg har lest at man mister en del hjerneceller av å være gravid, og jeg tror det gikk en del etter kjøreturen opp Dividalen, fordi da eldstedattera (10 år) på hytta skulle forklare reglene for meg kjente jeg at det ble rent for meget. Jeg måtte ta meg kraftig sammen, da jeg været et aldri så lite raserianfall i anmarsj. Det gikk heldigvis over. Vi spilte også geni rundt kjøkkenbordet, og der må jeg si at jeg “sparket rumpe”. Alt i alt en herlig dag. Og denne herlige dagen ble nytt med en kald Clausthaler. Den var i hvert fall kald i begynnelsen.


Anmeldelse:
Smak: Superduper!
Påskestemning: Med denne blir det stemning uansett.
Påskefarge: Lilla er komplimentærkontrasten til gul, så i aller høyeste grad!
Lukt: Det lukter øl!
Ettersmak: God. Man får lyst på en slurk til.
Kosefaktor: Høy! 
Kan nytes med: Mat, godteri, badekar, badstu, you name it!
Ble nytt med: Påskegodt, indrefilet av svin, geni og godt selskap. Jepp! Det er samme boksen på alle bildene. Jeg sa jo at jeg var billig i drift.
Virkning: Stemninga stiger med en sånn en.
Kulhetsgrad: Den begynner å gli inn i lørdagsrutinen. Er det kult?
Yolo: Ja!
Burde jeg heller tatt et glass vin? NEI!
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den? Kanskje 0?
“I can’t believe it’s not alcohol”: Oh yes!

Terningkast: 7


Paulaner

Vi kom ned fra hytta sent på kvelden, Langfredag. Da hadde jeg gledet meg til at vi skulle spise potetgull og se på serie. Det gjorde vi også. Vi inhalerte en hel pose på under ett kvarter mens vi så én episode. Deretter gikk vi og la oss.

Dagen etter hadde jeg planlagt at jeg skulle jobbe. Det skjedde ikke. Jeg hadde sovet veldig dårlig på natta, og jeg hadde lagt planer for kvelden. Derfor hadde jeg behov for å sove meg opp. Det ikke gikk helt som planlagt. Vi sto opp, spiste frokost, og dro på Jekta for å handle ny dusjslange. Da vi kom hjem prøvde jeg å sove litt igjen, uten hell. Jeg ga opp, og gikk ned for å ta meg en matbit. Det utgikk da jeg la merke til godteposen jeg hadde levnet på kjøkkenbenken. Jeg fylte opp påskeegget mitt, og satte meg i sofaen med macen på fanget. Det hadde nemlig kommet to nye klipp fra Skam mens vi var på hytta. Da jeg hadde sett begge var alt godteriet borte. Jeg kødder ikke. Jeg vet ikke hva som skjedde.

Siden det ikke er så smart å spise smågodt på tom mage følte jeg meg naturligvis litt uggen etterpå. Jeg angret momentant, og prøvde å finne på en måte å rette opp det gale jeg hadde gjort på. Melk skal visst nøytralisere det meste, har jeg hørt, så jeg drakk et stort glass. Det hjalp ikke noe særlig. I mangel på andre metoder, og fantasi, endte det med at jeg satte meg på verandaen med en Paulaner. Mio ville også ha en.

Anmeldelse:
Smak: Kjempegod faktisk! Det er et eller annet med det å drikke fra flaske kontra boks. Jeg digger det!
Påskestemning: Ja, ja, og ja. Sola skinte, og katta malte som aldri før.
Påskefarge: Njeh!
Lukt: Herlig!
Ettersmak: God.
Kosefaktor: Meget høy!
Kan nytes med: Alt og/eller ingenting.
Ble nytt med: Katt og sol.
Virkning: Jeg glemte et øyeblikk at jeg egentlig ville spy.
Kulhetsgrad: Veldig stor grad.
Yolo: Hver dag!
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den? Jeg havnet i en diskusjon om odds med min mann her om dagen, og det fikk meg til å innse at jeg egentlig aldri har forstått meg på det. Jeg har alltid tenkt at hvis oddsen er høy er det stor sannsynlighet for at noe vil skje. I følge han er det helt feil. Det har fått selvtilliten min til å dale betraktelig, og jeg vil aldri mer snakke om odds igjen så lenge jeg lever.
“I can’t believe it’s not alcohol”: I’m telling you I can not! 

Terningkast: 6


Freeze Premium

Jeg startet jakten på mørkt alkoholfritt øl ganske tidlig etter nyttår. Det er det beste ølet, og jeg innså fort at det ikke var så lett å oppdrive, trodde jeg. Så feil kan man ta. Jeg hadde tydeligvis ikke lett godt nok for i dag vet jeg om i hvert fall to typer. Bayeren som jeg innledet påskeferien med, og denne her. Jeg hadde blitt invitert til et koselig middagsselskap på selveste Påskeaften. Det var ikke første gang jeg hadde smakt denne da. Jeg oppdaget den nemlig da jeg var på konsert på Driv for noen uker siden. Jeg skulle kjøpe øl i baren, og ba om alkoholfritt. De hadde bare Freeze, men de kunne friste med tre forskjellige typer: original, glutenfri og mørkt, altså Premium. Jeg bare “whaaaat?”, bartenderen bare “mhm!”, og jeg bare “da tar jeg en mørk en”. Det angret jeg ikke på. Denne gangen ble den nytt med en nydelig torskeloin med chorizo og granateple, med søtpotetmos on the side. Alle tiders påskeaften! Maten smakte himmelsk, selskapet var upåklagelig, og det ble nesten hæla-i-taket-stemning.

Anmeldelse:

Smak: Veldig veldig god. Også denne kommer i flaske, noe jeg er fan av. Siden jeg var i et så fint selskap drakk jeg den av glass. Det var også godt.
Påskestemning: Det ble en veldig fin påskeaften, så påskestemninga var på topp.
Påskefarge: Ikke helt, da denne drikkes året rundt for min del.
Lukt: Lukter godt!
Ettersmak: Veldig god.
Kosefaktor: Med denne koste jeg meg skikkelig.
Kan nytes med: Mat, potetgull, venner og fiender.
Ble nytt med: Gode kollegaer og nydelig servering.
Virkning: Det ble feststemning. Jeg ble til og med bakfull, tror jeg.
Kulhetsgrad: Veldig kul. Siden jeg drakk den av glass, og alle kunne se fargen, lot jeg som det var vanlig øl. Jeg tror alle syntes jeg var umåtelig kul.
Yolo: omfg
Burde jeg heller tatt et glass vin? Jeg tok meg faktisk et glass vin i tillegg. Også den alkoholfri, og den var GOD! Det er første gang i mitt liv at jeg har drukket en god alkoholfri rødvin. Den het Rawson´s retreat og er en Cabernet Sauvignon.
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den? Odds? Hva er odds? Det har jeg aldri hørt om. Hold kjeft!
“I can’t believe it’s not alcohol”: Jeg tror faktisk det er alkohol i den. Jeg tror jeg er blitt lurt.

Terningkast: 7


Nanny State

I løpet av påska har jeg også testet ut denne godbiten. Når jeg sier “godbiten” er det fordi det er den jeg har blitt anbefalt av flest folk. Det får meg til å innse at jeg ikke er en mainstreamer når det gjelder øl. Flaska er kul, etikketten er kul, og smaken? Helt grei. Den første som anbefalte den var en gravid venninne, så bartenderen på Blå rock, og til slutt bartenderen på Prelaten. Da jeg fikk den servert første gang oppdaget jeg til min store forskrekkelse at den faktisk inneholder 0,5% alkohol. “I can’t believe it’s not alcohol” my ass, tenkte jeg da. Min mann gikk tilbake til bartenderen og klagde min nød, og fikk den erstattet med en Freeze. I ettertid har jeg gjort litt research da dette ikke ble første gang jeg skulle havne borti dette fenomenet. I følge matportalen.no regnes dette som alkoholfritt. Jeg siterer:

Øl som går under betegnelsen alkoholfritt og inneholder mindre enn 0,7 volumprosent alkohol anses som et produkt som også gravide kan drikke uten å være bekymret for alkoholens negative virkninger.

Alkoholloven definerer alkoholholdig drikk som drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol. Videre skiller alkoholforskriften mellom alkoholfri drikk og alkoholsvak drikk. Alkoholfri drikk er drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol, f.eks. Aas Uten, Munkholm og Clausthaler.

Alle gravide bør være oppmerksomme på forskjellen mellom alkoholfri og alkoholsvak drikk og huske at f.eks. lettølvarianter fra en rekke bryggerier inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. Dersom bryggeriene merker sine produkter som alkoholfrie skal de i henhold til regelverket ikke inneholde over 0,7 volumprosent alkohol.

Etter å ha lest dette ble jeg beroliget, og i påska turte jeg endelig å drikke denne. Noen av de andre typene jeg har prøvd ut har det også stått 0,5% på.

Her er resultatet, og det blir den siste anmeldelsen fra påska 2017:

Anmeldelse:
Smak: Passelig. Litt syrlig. Blir det rette ordet?
Påskestemning: Den ble drukket i et meget stereotypisk påskeøyeblikk, så i aller høyeste grad.
Påskefarge: Ja, faktisk. Den ligner jo litt på et påskeegg, hvis man legger godviljen til.
Lukt: Spennende.
Ettersmak: Den hadde mest ettersmak av de jeg har testet ut. Den smaker rett og slett ganske mye.
Kosefaktor: Veldig kos. 
Kan nytes med: Denne er jeg usikker på. Den har såpass mye smak at den kanskje burde nytes alene. Altså ikke uten selskap, men uten mat eller snacks.
Ble nytt med: Pølser i lompe, bål, sol, og glade påskemennesker.
Virkning: Jeg ble faktisk trøtt etter denne også. Jeg måtte ta meg en lur.
Kulhetsgrad: Dødskul. Det ser jo ut som vanlig øl, jo.
Yolo: Virkelig. Dette ble et vendepunkt for meg når det gjelder alkohol(fri)kunnskap.
Burde jeg heller tatt et glass vin? Nix!
Hva er oddsen for at min venninne, som ikke liker øl kommer til å klare å drikke den? Dårlig? Jeg prøver meg på den. Hva vet vel jeg om odds?
“I can’t believe it’s not alcohol”: I can’t believe it’s not more than 0,5% alcohol!

Terningkast: 4 (jeg skjønner at denne er en favoritt hos mange, men den har litt for mye av et eller annet, som jeg ikke klarer å sette fingeren på)


Jeg ønsker å takke alle som har bidratt til gode kriterier som jeg har brukt når jeg har anmeldt øl denne påska. Jeg håper dere har hatt en fortreffelig påskeferie, alle sammen. Min ferie ble bedre enn forventet, og nå kjenner jeg at jeg hater påska litt mindre. Dette blir nok ikke en påsketradisjon, men det er nok ikke meninga at jeg skal ha det heller. Kan det være en tradisjon i seg selv? Ja, at man ikke har noen påsketradisjon, altså? I så tilfelle ønsker jeg forslag til hva jeg kan finne på neste påske, så jeg kan begynne å planlegge allerede nå. Hva gjør du når det er påske?

På gjensyn!

Klem fra Marit!

2 kommentarer
    1. Hærlig Marit! 🙂 Å lykke til med ny baby, gratulerer (forresten;) Hils masse til hun som snart skal bli storesøster <3 Nyt de siste timene av påsken. Klem 🙂

Siste innlegg