Luke 4

I dag har jeg lyst til å gå litt bort fra tips og råd som handler direkte om advent og jul. Denne gangen har jeg lyst til å gi dere noen råd om selve (sam)livet.

Det kan være ganske belastende for et parforhold når man blir flere i familien. Det har jeg lest masse om, og har også venner og bekjente som faktisk har gått fra hverandre etter at det har kommet et nytt tilskudd til familien. Derfor kom det ikke akkurat som et sjokk at også vårt forhold skrantet litt i begynnelsen etter at Mickey kom til verden. Jeg hadde datteren min fra før, men mannen min har jo ikke vært i livet hennes helt fra hun ble født. Han har heller ikke barn selv, så han visste ingenting om hvordan man skulle oppdra et lite nurk. Derfor ble det flere uenigheter rundt en del ting. Spesielt når det gjaldt grensesetting. I begynnelsen viste jeg stor tålmodighet med han (mannen min), men da han ga Mickey friere tøyler enn datteren min måtte jeg bare sette foten ned. Det endte med en ganske stor krangel der vi til slutt måtte sette oss ned å overveie om vi skulle fortsett forholdet eller bare avslutte det. Vi fant ut at det var til det beste for barna at vi ga det en sjanse til. Det ville også bli komplisert med samværsordninger og sånt. Det har jeg mye erfaring med, og det vil jeg ikke utsette Mickey for. 

Etter dette så har det bare gått oppover. Vi er kommet til enighet om hvordan vi skal ha det hjemme, og hva som er lov, og ikke lov (for Mickey). Det dere ser på bildet under her er for eksempel ikke lov. 

Siden vi har hatt en litt vanskelig tid i det siste hadde jeg lyst til å gjøre noe for å glede mannen min. Det har ikke vært lett for han å bli småkattsfar. Jeg snakket litt med en mannlig kollega om hva jeg kunne finne på for å glede han. Han foreslo at jeg kanskje kunne lage han en julekalender. Det synes jeg var en kjempegod ide. Mannen min er veldig glad i øl, og kollegaen min foreslo derfor at jeg kunne lage en ølkalender til han. Den ideen elsket jeg ved første sekund. Jeg har gitt han restriksjoner, så han får bare drikke øl en dag i uken, så det å få lov til å ta seg en øl hver dag i hele desember ville være den beste gaven han kunne fått. Jeg gledet meg masse til å lage denne til han. Han hadde forresten fortalt meg tidligere at eksen hannes hadde gjort det for han da de var sammen. Jeg tenkte at jeg ikke kunne være noe dårligere.

Jeg skulle dra ut for å handle noen dager før desember, så den skulle være klar til første luke skulle åpnes.  Jeg hadde litt ekstra tid på meg siden vi ikke starter med julekalender før 5.desember i vår familie, men jeg ville gjerne ha god tid, så jeg kunne kose meg litt med selve prosessen. Jeg har laget pakkekalender til min datter hvert år, så jeg vet jo at det gir mye julestemning.

Da dagen kom, og jeg skulle ut på julekalenderhandling gjorde jeg en dag av det. Jeg hadde tatt meg fri fra jobb til og med. Først dro jeg til frisøren, så på kafe der jeg spiste en deilig lunsj helt alene. Det var skikkelig herlig. Så dro jeg på Sweetheart, en koselig liten nisjebutikk der de selger blant annet sjokolade. Der kjøpte jeg meg en deilig adventskalender fra Heilemann. Den ser dere bilde av under her. For de som følger meg på instagram, så har dere kanskje sett at den inneholder sjokolader i alle slags fantastiske former. Det er så morsomt å åpne lukene i den hver dag etter middag. 

Da jeg var ferdig med min del av handlinga dro jeg til Eurospar for å handle inn øl til mannen min sin julekalender. Jeg gikk til ølhylla og der fant jeg alle slags ølsorter. Det må ha vært hundrevis. Jeg ble helt overveldet. Jeg så litt nøyere etter og til min store forbauselse så jeg at en ølflaske kostet 40 KRONER!(!!!) Jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd at det skulle være så dyrt. Jeg begynte å regne på det, og fant fort ut at dette måtte taes ut fra et annet budsjett hvis det skulle kunne gjennomføres. Økonomien har ikke vært på topp i det siste på grunn av oppussinga. Jeg ville ikke ta det fra julegavebudsjettet, fordi jeg hadde allerede planlagt en fin gave til han. Jeg kunne ikke ta det fra matbudsjettet heller. Det ville bare blitt helt feil. Jeg kunne i hvert fall ikke ta det fra mastercardbudsjettet, siden jeg allerede hadde brukt det opp på frisør, kafe og julekalender fra Sweetheart. Heldigvis fikk jeg øye på sjokoladekalenderne som sto på en hylle ikke så langt unna ølet. Mannen min er også veldig glad i Pondus. Så det endte med at jeg kjøpte denne Pondus-kalenderen til han til 129,- Den ble han kjempeglad for. Det er jo tross alt tanken som teller. 


#julekalender #adventskalender 

 

0 kommentarer

Siste innlegg