Luke 3

Jeg har fått et ønske fra en av mine lesere om å komme med noen tips til hva man kan gjøre med inngangspartiet for å få fram julestemninga. Som dere vet holder vi på å pusse opp hjemme hos oss. Ikke bare innvendig, men også på utsiden. Som sagt i luke 1 så skulle snekkerne egentlig vært ferdig til 1.oktober, men vi fortviler ikke. Vi trives god i hverandres selskap. Vi fikk oss en liten kattepus, Mickey, i august, og siden snekkerne hadde begynt på arbeidet sitt da, så tror han nok at de bor her. Jeg tørr ikke tenke på hvordan det skal bli for han den dagen de ikke kommer til å være her mer. Vi er forberedt på at det kan bli tøft.

Tilbake til dagens advent-/juletips. Her ser dere inngangspartiet vårt sånn som det ser ut i dag. Vi har fått ny kledning på hele huset, og det er deilig. Vi merker stor forskjell inne i huset. Heldigvis er deler av sørveggen fortsatt ikke dekket av noe panel i det hele tatt. Det gjør at jula i år ikke blir helt ulik jula i fjor. Det er viktig å holde på tradisjonene, og det blir rart hvis ikke stearinlysene blafrer i det hele tatt på julaften. 

Vi har bare malt deler av panelet på huset. Dette er fordi det begynte å bli frost midt i malinga, så vi må vente til våren før vi fullfører arbeidet. Dette var selvfølgelig til stor frustrasjon der og da, men vi har lært oss å leve med det. Det er egentlig ganske vakkert. Treverket er helt nytt, og det er grunnet, så vi er ikke redde for at det skal bli ødelagt i slafseværet vi har her oppe til tider. Jeg synes også det er flott at naboene våre ser at vi har fått helt ny kledning, og kanskje blir inspirert til å gjøre noen grep selv. De har faktisk begynt å bygge noe hos naboen de siste ukene, og jeg tenker at det er takket være oss. Jeg tror det skal bli en garasje. Siden deler av huset er hvitt, og deler av det er trehvitt kan man se på det som en metafor på vinteren her i Tromsø. Den ene dagen kan du våkne opp til eventyrlig hvit vinter, og den neste dagen er bakken (tilsynelatende) bar med et tynt lag med is over, så du ser jorda under. Slik som det er på bildet. Det er alltid veldig spennende når du går ut om morgenen. Du vet aldri om du har tatt på deg riktig skotøy. Ofte får jeg ikke svaret på det før jeg ligger i innkjørselen.

Vi har stilas stående på venstre side av huset.Snekkerne er egentlig ferdige med den siden av huset, men de er veldig omsorgsfulle, så de har levnet det der, så vi har noe å holde oss fast i når vi skal gå ned til bilen om morgenen. Det er mørkt når vi kommer ut, og av og til glatt, så det er greit å ha noe å holde fast i før vi “ser lyset” på andre siden. Utelyset vårt har vi enda ikke fått på plass enda. Det er med på å gi litt spenning i hverdagen.

Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle gjøre det med julepyntinga i inngangspartiet i år, så jeg malte rett og slett hele døra rød. Det er jo julefargen nummer en. Og siden vi har fått fyringsforbud fra kommunen, og pipa derfor er tettet igjen i stua, har jeg satt opp en stige, slik at julenissen kan komme seg inn via verandadøra på nordsiden av huset. Siden han er en stor og tung mann, og har med seg mye bagasje har vi tatt bort rekkverket på enden, slik at han lettere skal komme seg opp.


Jeg håper dette har vært til inspirasjon for dere. Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger, så kom gjerne med flere ønsker. Ha en flott uke 50. Ikke stress for mye. Vi blogges i luke 4!

 

0 kommentarer

Siste innlegg