“Passasjen”

Dette rommet var det første jeg forelsket meg i etter at vi flyttet inn. Ikke visste jeg, da vi var på visning, hvor mange spennende utfordringer den ville gi oss. Passasjen går fra trappa som kommer opp fra yttergangen, og videre inn til stua. Den blir som et slags bindeledd mellom hjemmet vårt og resten av verden. Når jeg går gjennom denne gangen kjenner jeg at roen senker seg, og at jeg kan virkelig kan begynne å slappe av.

Huset vårt ble bygd i 1939, og jeg har sett flere steder at tendensen med slike gamle trehus ofte er at de har mange små rom. Det husker dere kanskje også fra innlegget om soverommet. Jeg synes de som har bygd dette huset har vært kjempekreative med planløsninga da de lagde denne gangen. Jeg har enda ikke bestemt meg for hvordan jeg skal innrede dette rommet. Her finnes det uante muligheter. Kom gjerne også med tips hvis dere har noen.

Vi har begynt med å legge gitaren til mannen min inntil veggen på venstre side av rommet. Ved siden av den har jeg satt en liten vintage kommode. Her ser dere også at vi har valgt å levne den øverste skuffen litt åpen, slik at gjestene våre skal føle seg velkomne når de kommer opp trappen. Det er ikke tilfeldig at skuffen er helt tom. Det er for å illustrere at her er det plass til alle. Dette er det første som møter dem før de kommer inn i stuen, og det skaper et veldig godt utgangspunkt for hyggelige stunder.

Jeg har nettopp begynt å holde blomster. Det var en interesse som kom av seg selv da vi fikk ny leilighet. Jeg er veldig fornøyd med hvordan jeg har klart å få til denne. Vi har plassert en liten designskål ved siden av blomsten, slik at mannen min skal ha et sted å legge fra seg nøklene når han kommer hjem fra jobb.

Etter hvert tenker jeg at jeg kommer til henge opp noen sitater på veggen med husregler eller verdier vi verdsetter høyt i familien vår. Jeg ser også for meg at min og min manns forbokstav vil gjøre seg i vinduskarmen. Jeg føler virkelig at dette rommet kan bli et slags fristed der man kan trekke seg tilbake for å finne roen. Så kan man sitte med ryggen inntil den ene veggen, og føttene mot den andre. Så kan man lene seg tilbake mens man drømmer seg bort, og kanskje ønske at det var 1939 igjen. Eller vent nå litt…

Kommoden er kjøpt brukt på #fretex, designskåla er en innflytningsgave fra #sparebank1

Filter #fade

0 kommentarer

Siste innlegg