Likestilling <3

Det er vel et allment fenomen at kvinnen gjør mest av husarbeidet i hjemmet. Både i vårt land og i hvert fall i andre land. Det er også ofte slik at kvinnen ikke alltid er fornøyd med det arbeidet mannen gjør når han først slår til. Det synes jeg er veldig trist.

Det er nok mange norske menn der ute som føler at de ikke strekker til når fredagsvasken skal gjennomføres. Det blir ofte masing og krangling i forkant av en slik hendelse. Jeg er stor motstander av denne måten å undertrykke mennene våre på. Jeg har derfor funnet på en glimrende måte å unngå dette.

Jeg vil ikke at mannen min skal føle seg nedverdiget. Jeg vil at han skal føle mestring i hverdagen, slik at vi kan få en god balanse i hjemmet vårt. Derfor passer jeg alltid på å ikke gjøre mer husarbeid enn han. Jeg har laget en liste som jeg har hengt på kjøkkenskapet, slik at vi har kontroll på dette.

Overskriften er Dette har jeg gjort for fellesskapet i dag. I den første kolonnen står navnet til datteren min. Der kan hun skrive alt hun har gjort for fellesskapet. For eksempel støvsuge, tørke støv, brette håndklær osv. Hvis hun har gjort fem ting for fellesskapet i løpet av en uke får hun femti kroner. Denne lista ble hengt opp i overigår, så hun har ikke fått gjort noe enda.

I den midterste kolonnen står navnet til mannen min. Der kan han skrive alt han har gjort for fellesskapet. Det kan for eksempel være: lage middag, vaske badet, hente barn osv. Den siste kolonnen er til meg. Der skriver jeg tilsvarende som mannen min.

Det som er så genialt med dette systemet er at det er én linje for hver “aktivitet” man han gjort. Så da er det bare for oss å se om vi begge er kommet ca like langt ned på lista. Her passer jeg alltid på å ikke komme særlig mye lengre ned enn mannen min. Dette for å ivareta hans selvfølelse. Hvis jeg kommer mye lengre ned enn han vil han bli stresset. Jeg passer også alltid på å gi han mye ros når han har vært flink.

Etter at jeg innførte denne lista føler jeg at vi har fått en mye bedre harmoni hjemme hos oss. Hvis jeg tenker at nå burde jeg få unna rotet i boden, eller hvis jeg ser en hybelkanin under sofaen, og tenker at jeg burde vaske. Så går jeg alltid bort til lista først for å se hvordan balansen er. Hvis jeg da ser at jeg er et par hakk forbi han, så lager jeg meg heller en cappuccino og setter meg i sofaen med en god bok. Slik at ikke han skal få dårlig selvtillit.

 

#likestilling #liste #husarbeid #tips #vaske #støvsuge #familie #hjem #kjærliget #mannenmin

0 kommentarer

Siste innlegg